صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی پلک / علت و نحوه درمان برخی از مشکلات و اختلالات پلک چشم

علت و نحوه درمان برخی از مشکلات و اختلالات پلک چشم

پلک ها لایه نازکی از پوست هستند که سطح بیرونی چشم ها را پوشانده و با ضخامتی در حدود یک میلی متر، نقش زیادی در سلامت چشم ها ایفا می کنند. محافظت چشم ها در مقابل نور، انتشار لایه اشکی روی سطح خارجی چشم ها و جلوگیری از ورود گرد و خاک و سایر عوامل خارجی به چشم ها از مهم ترین نقش پلک ها است. پلک ها هم مانند سایر قسمت های بدن، در معرض بیماری های مختلف قرار دارند و انواع علائم و عوارض مختلفی دارند.
گاهی بیماری جزء شایع ترین بیماری های چشم و گاهی جزء نادرترین بیماری های چشمی محسوب می شوند. در مواردی با یک بیماری خطرناک چشمی روبه رو هستیم که در صورت عدم مراقبت های ویژه پزشکی ممکن است منجر به نابینایی شوند. بسیاری از افراد با افزایش سن با مشکلات پلک یا مژه مواجه می شوند؛ اما خوشبختانه بیشتر علائم به راحتی قابل درمان هستند.

شالازیون یا جوش پلک چشم

شالازیون شبیه گل مژه است، با این تفاوت که عامل ایجاد کننده آن عفونت نیست. در بیماری شالازیون، مجرای خروجی یکی از غده های چربی لبه پلک به دلیل افزایش غلظت چربی یا عوامل دیگر مسدود می شود. در این حالت تجمع چربی در داخل غده به صورت یک تورم معمولاً بدون درد و متحرک در هنگام لمس و با فاصله از لبه پلک مشاهده می شود. از آنجا که عامل ایجاد کننده شالازیون عفونت نیست، نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد. برای برطرف کردن این مشکل، بهترین کار شستشوی لبه پلک با آب ولرم و کمپرس گرم (همانند گل مژه، 3 تا 4 بار در روز و هر بار 5 تا 15 دقیقه) می باشد. می توان همراه با کمپرس گرم، شالازیون را به سمت لبه پلک و به آرامی ماساژ داد تا چربی تجمع یافته تخلیه شود. درمان شالازیون در بسیاری از موارد طولانی تر از گل مژه بوده و گاهی یکی دو هفته طول می کشد. گاهی علی رغم اقدامات بالا، شالازیون بهبود نمی یابد و حتی بزرگ تر می شود. در این موارد لازم است با مراجعه به چشم پزشک و توسط وی، شالازیون تخلیه شود.

رفع مشکلات وبیماریهای پلک در اصفهان

عفونت قارچی پلک چشم

عفونت کراتیت قارچی می‌تواند قسمت‌های جلویی چشم را تحت تأثیر قرار دهد و باعث التهاب قرنیه چشم شوند. مراقبت بهداشتی نامناسب از لنزها و پارگی لنز احتمال ابتلا به عفونت قارچی در چشم را افزایش می‌دهد. عفونت کراتیت آکانتامبا یکی از انواع عفونتی است که به طور مستقیم بینایی فرد را تهدید می‌کند. برای درمان عفونت قارچی چشم می‌توان از قطره‌های قارچی یا کرم‌های قارچی استفاده کرد. بسته به نوع عفونت ممکن است لازم باشد قرص ضد قارچ هم به همراه داروهای قطره‌ای و کرمی مصرف شود.

فلج شدن عصب پلک چشم

فلج هایی که صورت را درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، مانند فلج بل، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پلک را تحت تأثیر قرار دهد. این منجر به ناتوانی در بستن پلک فوقانی یا از دست دادن کشش ماهیچه ای در پلک پایین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. استفاده از قطره های چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بستن چشم ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از بیماری هایی مانند خراش یا زخم قرنیه پیشگیری کند.

گل مژه یا هوردئولوم

گل مژه یا هوردئولوم یک برآمدگی قرمز و حساس است که در لبه پلک ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. عفونت باکتریایی غده چربی، فولیکول مو یا غده عرق باعث این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. گل مژه ها معمولاً بدون درمان با گذشت زمان از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند. استفاده از کمپرس گرم و مرطوب چند بار در روز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به بهبود سریعتر آن کمک کند. اگر گل مژه دارید که طی یک تا دو هفته پس نمی‌رود، ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشید.اگر گل مژه با روش دارویی برطرف نشود پزشک ممکن است برای تخلیه چرک بریدگی کوچکی در آن ایجاد کند تا مایع داخل کیست خارج شود.

بلفاریت یا التهاب پلک

بلفاریت التهاب لبه های پلک است که باعث قرمز شدن و متورم شدن آنها می شود. این یک بیماری شایع است که در هر سنی ممکن است ایجاد شود؛ اما در کودکان خردسال و افراد بالای 50 سال بیشتر مشاهده می شود. اکثر افراد دوره های مکرر و پس از آن دوره ها را بدون علائم تجربه می کنند. ابتلا به بیماری بلفاریت از فرد مبتلا به فرد دیگر امکان پذیر نیست. بسیاری از افراد مبتلا به بلفاریت دچار خشکی چشم نیز می شوند؛ زیرا چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی کند یا خیلی زود خشک می شود. عوارض جدی مانند از دست دادن بینایی، به ویژه در صورت رعایت توصیه ها بهداشتی، نادر است. بلفاریت معمولاً یک بیماری طولانی مدت (مزمن) است، به این معنی که به محض ایجاد می تواند باعث عودهای مکرر شود. هیچ درمان قطعی برای بلفاریت وجود ندارد؛ اما ایجاد یک برنامه روزانه برای تمیز کردن پلک می تواند به کنترل علائم کمک کند و هرگونه خشکی را می توان با قطره اشک مصنوعی درمان کرد. روش های درمان بلفاریت عبارتند از:

هیدروسیستوم یا کیست پلک

هیدروسیستوم یک کیست شفاف است که در نزدیکی لبه پلک ظاهر می‌شود. علت معمول انسداد غدد عرق است. اگر با بینایی تداخل داشته باشد یا باعث درد شود، پزشک می‌تواند آن را با جراحی بردارد. کیست پلک چشم به ندرت کاملاً برطرف می‌شود، حتی در صورتی که درمان کاملاً موفقیت‌آمیز باشد. با توجه به منطقه درگیری، آنتی‌بیوتیک موضعی مناسب توسط پزشک تجویز می‌شود. تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک در اشکال مختلف از جمله قطره چشم، کرم و پماد است. در موارد مزمن و شدید با توجه به صلاحدید پزشک، آنتی‌بیوتیک به صورت خوراکی تجویز می‌شود. در مواردی نیز داروهایی برای درمان التهاب به صورت تجویز قطره‌های چشم استروئید (کورتونی) به صورت موضعی و کوتاه مدت به بهبود علائم کمک خواهد کرد. کیست پلک چشم به ندرت کاملاً برطرف می‌شود، حتی در صورتی که درمان کاملاً موفقیت‌آمیز باشد. این بیماری مزمن است و نیاز به مراقبت‌های روزانه با اسکراب پلک دارد.

اکتروپیون یا چرخش پلک به بیرون

اکتروپیون زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از پلک‌ها، معمولاً پلک پایین، به سمت بیرون می‌چرخد. این پلک داخلی را آشکار می‌کند و می‌تواند باعث تحریک، خشکی و قرمزی شود. برای کاهش و درمان علائم خفیف بروز یافته در اثر بیماری اکتروپیون از روش تجویز دارو استفاده می کنند. قطره های چشمی به منظور کنترل خشکی چشم، پمادها و آنتی بیوتیک ها برای کاهش التهاب یا احتمال وجود عفونت در چشم مؤثر هستند. روان کننده ها و ترمیم کننده ها از دیگر گروه های دارویی هستند که برای بهبود وضعیت چشم ها و پلک های به بیرون برگشته مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت نگرفتن نتایج مطلوب در فرآیند درمان، پزشک متخصص بیماری های چشم، از روش جراحی برای بهبود وضعیت شدید پلک ها استفاده می کند. به طور معمول نتایج حاصل از جراحی روی بافت ها و عضلات پلک ها، مطلوب و قابل قبول هستند.

درمان های غیر جراحی مشکلات پلک

استفاده از لنز تماسی نرم
پزشک چشم ممکن است به شما توصیه کند که از نوعی لنز تماسی نرم به عنوان نوعی بانداژ قرنیه برای تسکین علائم استفاده کنید. این داروها با بدون نسخه انکساری در دسترس هستند.
تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس به پلک پایین می تواند پلک را به سمت خارج برگرداند و اثر آن تا شش ماه باقی بماند.
استفاده از بخیه ها
بخیه هایی که پلک را به سمت بیرون بچرخانند با استفاده از بی حسی موضعی و در مطب انجام می شود. پس از بی حس شدن پلک، پزشک چندین بخیه را در نقاط مشخصی در امتداد پلک آسیب دیده قرار می دهد. بخیه ها پلک را به سمت خارج چرخانده و بافت اسکار حاصل حتی پس از برداشتن بخیه ها آن را در موقعیت خود نگه می دارد. بعد از چند ماه، پلک ممکن است خود را به سمت داخل برگرداند. بنابراین بخیه پلک یک راه حل طولانی مدت نیست.
نوار پوست
می توان از چسب مخصوص پوست شفاف برای نگه داشتن پلک استفاده کرد.
روش های جراحی
نوع جراحی بستگی به وضعیت بافت اطراف پلک و علت انتروپیون دارد. اگر آنتروپیون وابسته به سن باشد، احتمالاً جراح قسمت کوچکی از پلک پایین را برمی دارد. این کار به سفت شدن تاندون ها و ماهیچه های آسیب دیده کمک می کند. چند بخیه در گوشه بیرونی چشم یا زیر پلک پایینی قرار خواهد گرفت. اگر در داخل پلک خود بافت اسکار دارید یا دچار ضربه شده و یا زخم هایی جراحی های قبلی دارید، جراح ممکن است پیوند مخاط را با استفاده از بافتی از سقف دهان یا مجاری بینی انجام دهد.

انتروپیون یا چرخش پلک به داخل

انتروپیون زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از پلک‌ها، معمولاً پلک پایین، به سمت داخل می‌چرخد. این امر باعث ساییدگی مژه‌ها بر روی قرنیه و بافت‌های نرم اطراف می‌شود و باعث تحریک آنها و قرمزی و ترشح مخاط می‌شود. پزشک شما می‌تواند آن را با قطره‌های چشمی و کرم استروئیدی درمان کند تا زمانی که بتواند برای اصلاح آن جراحی انجام دهد. انتروپیون بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.

کدامیک از مشکلات پلک با جراحی بلفاروپلاستی رفع می گردد؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی روشی برای برطرف کردن پف، پوست اضافه، چین و چروک و افتادگی پلک‌ هاست. در حقیقت بیشترین کاربرد جراحی پلک ، در جوانسازی چشم ها است. به طور کلی دو عامل افزایش سن و وراثت می‌توانند باعث مشکلات افتادگی پلک شوند که در هر دو صورت می‌توان با استفاده از بلفاروپلاستی این مشکل را برطرف کرد.

برای خواندن مقالات تزریق ژل لب روسی و تزریق کلاژن در اصفهان کلیک کنید.

آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی ، طبقه فوقانی بانک پاسارگاد ، طبقه چهارم
تلفن : 36251939

نظرات کاربران درباره این مطلب :ضهوری [ 1402-08-04 ]
با سلام یه ماه پیش جراحی بلفارو پلاستی پلک انجام دادم پلک چپم بالا نمیره وقتی میخوام بالا رو نگاه کنم انگاری گیر میکنه مشکل کجاست ممنون میشم جواب بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :