صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی پلک / انواع افتادگی پلک یا پتوز از نوزادی تا بزرگسالی

انواع افتادگی پلک یا پتوز از نوزادی تا بزرگسالی

افتادگی پلک چشم شامل پتوز اکتسابی و پتوز مادرزادی می باشد. پتوز عصبی، پتوز عضله‌ای، پتوز تاندونی، پتوز مکانیکی از نوع اکتسابی هستند. پس از تشخیص، افتادگی پلک با روش های جراحی بلفاروپلاستی و درمان غیر جراحی افتادگی پلک مانند پلاسماجت یا پلاسماتراپی پلک قابل درمان است.

آنچه در این مطلب میخوانید

افتادگی پلک در نوزادی یا پتوز مادرزادی

به افتادگی پلک فوقانی کودکان در بدو تولد، پتوز مادرزادی می گویند که از بدو تولد ایجاد شده عضله چشم کودکان از عضله ای به نام لواتور یا بالابرنده پلک برخوردار است. عملکرد اصلی این عضله بالا نگه داشتن پلک فوقانی می باشد. درصورتی که به هر دلیلی این عضله تکامل نیابد بیماری پتوز (افتادگی پلک) رخ می دهد. باید بدانیدکه این بیماری به طور معمول با گذشت زمان بهبود نمی یابد و نیاز به درمان سریع دارد تا نوزاد بتواند فرآیند رشد طبیعی خود را به سلامت طی کند.

متخصص درمان افتادگی پلک در اصفهان

افتادگی پلک با افزایش سن یا پتوز آپونوروتیک

از علل افتادگی پلک می توان به افزایش سن، آسیب های مکرر ناشی از مالش چشم و استفاده از لنزهای سخت و جراحی های داخل چشمی اشاره کرد ویژگی های آن عبارتند از: چین پلکی بالا، خفیف بودن افتادگی که در نگاه به پایین تشدید می شود هنگام مطالعه و عملکرد خوب عضله بالابرنده پلک.

افتادگی پلک عصبی

پتوز عصبی هنگامی رخ می‌دهد که سیستم عصبی، که حرکت عضلات پلک را کنترل می‌کند، دچار مشکل شود. از جمله علل پتوز عصبی می‌تواند بیماری‌ میاستنی، فلج عصب سوم و سندرم هورنر باشد. ایجاد اختلال در اعصاب سمپاتیک و یا مرکزی می‌تواند در بروز افتادگی پلک‌ ها تاثیرگذار باشد.

افتادگی پلک عضله ای

پتوز عضله ایی بیشتر بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می شود چون باعث نازک شدن عضله پلک می شود
این نوع از پتوز، در اثر برخی بیماری‌ها عضله‌ی لواتور عملکرد صحیح خود را از دست می‌دهد که در نتیجه‌ی آن، لواتور نمی‌تواند پلک را بالا برده و در محل مناسب قرار دهد. برخی بیماری‌ها مانند میاستنی گراویس، دیستروفی میوتونیک، دیستروفی عضلانی چشمی، میوپاتی های مادرزادی، افتالموپلژی مزمن پیشرونده خارجی و میتوکندریوپاتی از عوامل ایجاد پتوز میوژنیک به شمار می‌روند.

همچنین بخوانید : مراقبت و دوره نقاهت بعد از جراحی زیبایی پلک

افتادگی پلک تاندونی

ضعف در تاندون چشمی که پلک را بالا نگه می‌دارد در برخی افراد ممکن است باعث افتادگی پلک شود.

افتادگی پلک مکانیکی

پتوز مکانیکی به دلیل وجود بیماری هایی مانند تومورهای چشمی، اسکارها، توده‌های خوش‌خیم مداری، ایجاد می شود یعنی تمام آن شرایطی که فضای داخل چشم را اشغال می‌کند می تواند باعث دررفتگی و یا فشار روی ساختارهای چشم، عضلات و عصب‌دهی پلک فوقانی شود.

پیشگیری از افتادگی پلک

روش های درمان افتادگی پلک

  1. لیفت ابرو با تزریق بوتاکس برای رفع افتادگی پلک
  2. درمان افتادگی پلک به روش لیفت با نخ
  3. رفع افتادگی پلک با تزریق فیلر
  4. درمان افتادگی پلک با پلاسماجت پلک
  5. درمان پلک افتاده با لیزر

بهترین متخصص جراحی افتادگی پلک

چشم‌ ها از مهمترین و حساس‌ ترین عضوهای بدن هستند و هرگونه مشکلی در آن‌ها نیاز به مهارت و تجربه بالای پزشک دارد، به همین علت باید به بهترین پزشک متخصص جراحی پلک یا بلفاروپلاستی مراجعه کنید. در این زمینه باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین گزینه را برای اینکار را انتخاب نمایید
پزشک باید از تجربه و سابقه کافی در این زمینه برخوردار باشد و بهترین عملکرد را در زمان جراحی داشته باشد از متدها و تجهیزات پیشرفته استفاده کند و مراجعین قبلی از او رضایت داشته باشند.
همچنین پزشک متخصص از تکنولوژی روز دنیا برای درمان مطلع باشد و با به کار گیری روش های نوین اقدام به بهترین درمان برای بیمار نماید.


آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی ، طبقه فوقانی بانک پاسارگاد ، طبقه چهارم
تلفن : 36251939

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نسرین پازوکی [ 1402-07-16 ]
سلام دکتر من چشم چپم دچار پتوز شده آیا عوارضی داره جراحی پلک چون یه کم میترسم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر راضیه ایرجی