صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوانسازی پوست / عوامل موثر در افزایش و کاهش کلاژن سازی پوست

عوامل موثر در افزایش و کاهش کلاژن سازی پوست

کلاژن از فراوانترین پروتئین‌های بدن است که نقش کلیدی را در سرتاسر بدن به عهده دارد و همچنین از معدود پروتئین‌هایی است که در تمام بافتهای بدن یافت می‌شود. این پروتئین در بافت ماهیچه‌ای، رگ، تاندون، استخوان، سیستم گوارشی و از همه مهم تر در بافت سازی پوست نقش ویژه و کلیدی دارد. نقش این پروتئین خاص امروزه در روند بهبود پوست بسیار ویژه شناخته می‌شود. کلاژن با ساختار شگفت انگیز و انعطاف‌پذیری که دارد، سبب استحکام و کشسانی پوست است در واقع این پروتئین و سنتز و جایگزینی مداوم آن است که سبب جوان ماندن پوست می‌شود. با افزایش سن و شروع روند پیری، سنتز این پروتئین رو به کاهش می‌گذارد و همین عامل سبب شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک روی سطح آن می‌شود. علاوه بر این، عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش مضر، استعمال دخانیات، استرس و آلودگی نیز می توانند در کاهش سریع کلاژن پوست نقش داشته باشند. با استفاده از روش‌های مناسب و مراقبت‌های بهینه، می‌توان به تقویت کلاژن و جوانسازی پوست دست یافت. همچنین توجه به تغذیه مناسب و استفاده از محصولات پوستی حاوی کلاژن نیز می‌تواند در حفظ سلامت و شادابی پوست مؤثر باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل کاهش کلاژن پوست

عوامل بسیاری از جمله افزایش سن، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث کاهش کلاژن در بدن شود. برخی از مهمترین عواملی که باعث کاهش کلاژن در بدن می شوند شامل موارد زیر است:

استرس یکی از عواملی است که باعث کمبود کلاژن در بدن می شود. تحقیقات نشان داده است که استرس می تواند به صورت قابل توجهی بر پوست تأثیر گذارد.

آسیب به DNA نیز یکی از عواملی است که باعث کاهش کلاژن در بدن می شود. آسیب به DNA معمولا در اثر قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ایجاد می شود، بنابراین می توان گفت دلیل اصلی کاهش کلاژن در بدن قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است. در واقع نور خورشید باعث تحریک ژن های مسئول تولید کلاژن در بدن می شود. در نتیجه نور خورشید می تواند فعالیت این ژن ها را مختل کرده و باعث کاهش کلاژن در بدن شود.

کوتاه شدن تلومر یکی دیگر از عواملی است که باعث کمبود کلاژن در بدن می شود. تلومرها توالی نوکلئوتیدی هستند که از ایجاد هر گونه ناهنجاری در کروموزوم ها جلوگیری می کنند. عواملی مثل افزایش سن و سیگار کشیدن می تواند این تلومرها را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نیز می تواند منجر به کوتاه شدن تلومرها شود.

تاثیر کلاژن سازی در جوانسازی پوست

کلاژن، یک پروتئین حیاتی است که ساختار اصلی پوست را تشکیل می‌دهد. آن در لایه میانی پوست قرار دارد و به عنوان چارچوب پوست عمل می‌کند. کلاژن باعث انعطاف‌پذیری، لطافت و جوانی پوست می‌شود. علاوه بر این، کلاژن در ترمیم زخم‌ها، حفظ رطوبت پوست و مقابله با عوامل آسیب‌زا نیز نقش بسزایی دارد.

کلاژن سازی پوست

دلایل افزایش کلاژن سازی در پوست

وقتی سطح کلاژن زیاد باشد، پوست نرم، صاف و محکم است. کلاژن به سلول های پوست کمک می کند تا خود را تجدید و ترمیم کنند. همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. به همین دلیل است که طی سالهای گذشته کلاژن به عنوان یک ماده بسیار مهم برای مراقبت از پوست شناخته شده است.

روش های خانگی افزایش کلاژن سازی پوست

استفاده از ماسک های خانگی میتواند برای کلاژن سازی بسیار موثر باشد. از انواع ماسک‌ صورت خانگی برای کلاژن سازی پوست در خانه میتوان از موارد زیر نام برد:

روش های درمانی و کلینیکی کلاژن سازی پوست

لیفت با نخ یکی از روش‌های درمانی کم تهاجمی است که نتایج فوری و ماندگاری ارائه میدهد. این روش درمانی شگفت انگیز، هم شل شدگی پوست را برطرف کرده و هم موجب تحریک کلاژن‌سازی میشود. این روش نتایج فوری با ماندگاری بالا ارائه میدهد؛ چراکه روند طبیعی کلاژن‌سازی پوست بعد از انجام آن همچنان ادامه خواهد داشت.

میکرونیدلینگ که به عنوان درمان افزایش کلاژن‌سازی نیز شناخته می‌شود، روشی است که با استفاده از دستگاه مخصوص میکرونیدلینگ انجام می‌شود. این دستگاه دارای سوزن‌های بسیار ریز و ظریفی است که بعد از قرار گرفتن بر روی پوست، سوراخ‌های بسیار ریزی در سطح آن ایجاد می‌کنند. ایجاد این سوراخ‌های ریز، روند ترمیمی و خودبازسازی پوست را تحریک کرده و باعث افزایش تولید کلاژن جدید در پوست می‌شود. همچنین، میکرونیدلینگ به تحریک رشد فیبروبلاست‌ها نیز کمک میکند. این روش درمانی بدون درد و کم تهاجمی میتواند نتایج بسیار شگفت انگیز و ماندگاری ارائه دهد.

اندولیفت یک روش جوانسازی پوست با لیزر به‌صورت سرپایی و با حداقل تهاجم است که در حد فاصل درم عمقی و بافت چربی اعمال میشود. این روش به کمک بروزترین تکنولوژی لیزری انجام میشود. اندولیفت برای اهداف متعددی از جمله، بازسازی لایه‌های عمیق و سطحی پوست، تونینگ پوست (پاکسازی و تقویت)، فرورفتگی بافت همبند، تحریک تولید کلاژن و در صورت لزوم برای کاهش چربی اضافی ناحیه انجام میشود. هدف اصلی از انجام اندولیفت، کشیده و سفت شدن پوست یا به عبارت دیگر، جمع شدن پوست و کاهش شل شدگی و افتادگی پوست به کمک فعال شدن همزمان نئوکلاژنز و عملکردهای متابولیک در ماتریکس خارج سلولی است.

نوردرمانی (LED Light Therapy) یک روش درمان پوست است که با استفاده از طول موج‌های کهربایی، قرمز، آبی و سبز با طول امواج مختلف انجام می‌شود و از اشعه UV یا نور فرابنفش در آن استفاده نمیشود. در برخی موارد، نوردرمانی همراه با استفاده از آمینولوولینیک اسید انجام میشود که دارویی حساس به نور بوده و موجب بهبود نتایج درمان میشود. این روش درمانی همچنین میتواند باعث افزایش تولید کلاژن شده و علائم پیری پوست را کاهش دهد.

ژل‌های هیالورونیک اسید با افزایش تعداد سلول‌های تولیدکننده کلاژن به نام فیبروبلاست، موجب تحریک تولید کلاژن میشوند. تزریق فیلر پوستی یا ژل نه تنها نتایج فوری ارائه میدهد، بلکه با افزایش تولید کلاژن موجب تقویت و جوان‌تر شدن پوست نیز میشود.

لایه‌‌برداری پوست به معنای فرآیند جدا کردن سلول‌های مرده از لایه بیرونی پوست است. در این روش، لایه‌برداری پوست به وسیله لیزر با طول موج کنترل شده انجام میشود. با حذف لایه‌های سطحی و آسیب دیده، لایه پوستی صاف‌تر و جوان‌تر جایگزین میشود. گرمای حاصل از لیزر و همچنین حذف لایه‌های مرده موجب رشد سلول‌های جدید و جوان‌تر پوستی میشوند. همچنین فرآیندی با شدت پایین‌تر نیز وجود دارد که به‌جای برداشتن لایه سطحی تنها باعث گرم شدن پوست میشود. این گرما سلول‌های پوستی را تحریک کرده و موجب کلاژن‌سازی میشود. از این رو لایه‌برداری با لیزر موجب بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شده، رنگ پوست را بهبود بخشیده و موجب جوانسازی چهره میشود.

در این روش درمانی با استفاده از دستگاه آر اف، امواج رادیویی منتشر شده توسط بافت‌های زیرین پوست جذب میشوند. این امواج موجب گرم شدن بافت و تحریک تولید کلاژن میشود که این امر باعث لیفت و سفت شدن پوست میشود.

هایفو یا سونوگرافی متمرکز با شدت بالا (HIFU)، یک درمان زیبایی نسبتاً جدید برای صاف کردن پوست است که برخی از متخصصین این روش درمانی غیر تهاجمی و بدون درد را جایگزین مناسبی برای جراحی لیفت صورت میدانند. در این روش درمانی، از امواج فراصوت (اولتراسوند) برای تحریک تولید کلاژن استفاده میشود که منجر به سفت و صاف شدن پوست میشود.

لایه‌برداری شیمیایی یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ جوانی و شادابی پوست است. در این روش، از یک محلول شیمیایی است که برای کمک به برداشتن لایه بالایی پوست روی صورت شما استفاده می شود. این عمل موجب کم شدن چین و چروک ها، نرم شدن پوست شما شده و همچنین به حداقل رساندن جای زخم کمک می کند.

پی آر پی یک نوع روش درمانی است که طی آن از پلاکت‌های خون فرد جهت تحریک فرایند رشد کلاژن، کمک به بهبود رنگ و بافت پوست و بازیابی حجم از دست ‌رفته صورت، استفاده می‌شود. حجم خون گرفته ‌شده از بدن به تعداد مناطقی که می‌خواهید تحت درمان قرار گیرد بستگی دارد. معمولاً خون گرفته شده حدود 10 تا 30 میلی‌لیتر است. سپس خون به مدت 8 تا 10 دقیقه درون سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. پس از جداسازی سلول ‌ها، پلاکت ‌های غنی استخراج ‌شده و در ناحیه ‌ای از پوست که به جوانسازی نیاز دارد تزریق می‌گردد.

میکرودرم ابریژن روشی غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست است که با تحریک تولید کلاژن و با افزایش گردش خون به ناحیه عمل میکند. این روش جزء محبوب‌ترین روش‌های درمانی بوده و در آن از فناوری بروز و نوین برای پاکسازی، لایه‌برداری و آبرسانی پوست استفاده میشود. علاوه بر این موارد، در میکرودرم ابریژن از محلول یا سرم‌های ساخته شده با مواد مغذی با کیفیت بالا استفاده میشود که موجب روشن شدن و درخشندگی پوست میشوند.

بهترین ویتامین برای کلاژن سازی پوست

بدن انسان کلاژن را از ترکیب اسیدهای آمینه با یکدیگر می‌سازد. اسیدهای آمینه از طریق مصرف خوراکی‌های مختلف و مواد مغذی برای بدن تأمین می‌شوند. در این میان بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز در ساخت کلاژن نقش دارند:

مراحل ساخت کلاژن در بدن نیازمند مقادیر مناسب ویتامین ث در رژیم غذایی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح مناسب ویتامین C در بدن DNA را تحریک کرده و سبب می‌شود که سطح کلاژن در حد مطلوب باقی بماند و ساخت کلاژن جدید کمک شود.

ویتامین A با تحریک فیبروبلاست ها ساخت کلاژن و الاستین را در بدن تقویت می‌کند. در این حالت پوست سفت‌تر و جوان‌تر به نظر خواهد رسید. کمبود ویتامین A در بدن با کاهش سنتز کلاژن همراه بوده و سبب افزایش چین و چروک‌ها می‌شود.

ویتامین E جریان خون را در پوست و مو تحریک کرده و تولید ساخت کلاژن را افزایش می‌دهد. این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی خود به عنوان یک ضد چروک طبیعی کاملاً شناخته شده است. خاصیت مرطوب‌کنندگی و آنتی اکسیدانی این ویتامین سبب می‌شود، در جوانسازی پوست مؤثر واقع شده و چین و چروک‌های پوستی را کاهش دهد.

بهترین کرم برای کلاژن سازی پوست

کرم های کلاژن ساز

کرم های کلاژن ساز روش خوبی برای بازیابی کلاژن در پوست است، با این حال برای عملکرد بهتر باید کرم حاوی اسیدهای آمینه کلاژن را به اندازه کافی برای نفوذ به پوست استفاده کنید، در غیر این صورت هیچ تأثیر واقعی بر سلامت پوست شما نمی گذارند.

بهترین قرص و دارو برای کلاژن سازی پوست

برخی از مکمل‌ها جزء بهترین قرص کلاژن خارجی محسوب می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان به مکمل‌های زیر اشاره کرد:

این محصول به دلیل دارا بودن ترکیباتی همچون کلاژن هیدرولیز شده و ویتامین سی، به جوانسازی پوست و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. از مزایای این محصول می‌توان به تقویت بافت همبند پوست، کمک به سلامت غضروف‌ها و مفاصل اشاره کرد. مصرف قرص کلاژن سازی پوست آلکوژن به دلیل دارا بودن ویتامین سی و خواص آنتی اکسیدانی خود، آسیب رادیکال‌های آزاد به بافت‌ها و سلول‌های بدن را خنثی می‌کند.

یکی از بهترین قرص کلاژن خارجی که محصول کشور انگلیس است. تولیدات این شرکت در زمینه‌ی مکمل‌های غذایی مبتنی بر ویتامین‌ها و مواد معدنی است. محصولات شرکت ویتابیوتیکس یا وارداتی هستند یا تحت لیسانس کشور انگلیس در ایران تولید می‌شوند. این قرص حاوی کلاژن هیدرولیز شده است. قرص هیدرولیز به کلاژنی گفته می‌شود که به صورت شیمیایی یا آنزیمی تولید شده و فرآیند تولید را پشت سر گذاشته است.

محصولات این شرکت در کشور آلمان تولید شده و به ایران صادر می‌شوند. از بهترین قرص کلاژن خارجی می‌توان به محصول Kollagen Plus اشاره کرد. این قرص علاوه بر کلاژن هیدرولیز شده، حاوی ویتامین سی است که در ترمیم زخم‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کند.

مکمل‌های هلث اید محصول کشور انگلیس هستند. این برند در زمینه‌ی تولید مکمل‌های غذایی و سلامتی فعالیت دارد. بهترین قرص کلاژن خارجی قرص رادیانس هلث اید است که با بهره‌مندی از کلاژن هیدرولیز شده، منجر به استحکام پوست شده و ظاهر چین و چروک‌ها را تا حدی بهبود می‌دهد.

برند یوروویتال یکی دیگر از محصولات آلمانی است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشم‌گیر مصرف و حضور آن در بازار ایران بوده‌ایم. این قرص کلاژن حاوی ال لیزین و ویتامین سی است که همزمان با استحکام بخشیدن به پوست، منجر به بهبود زخم‌ها و تسریع درمان آنها نیز می‌شود.

برای خواندن مقالات درمان گلوله شدن ژل لب و پلاسماجت صورت کلیک کنید.


آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی ، طبقه فوقانی بانک پاسارگاد ، طبقه چهارم
تلفن : 36251939

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر راضیه ایرجی
تزریق ژل آب رسان پوست صورتتزریق ژل آب رسان پوست صورت
تاریخ انتشار : 1402-07-24