صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لک پوست / انواع روش های درمان لک های پوستی

انواع روش های درمان لک های پوستی

لکه های قهوه ای روی پوست یکی از مشکلات شایع پوستی است که به خودی خود خطر چندانی برای فرد ندارد؛ اما ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد. این لکه‌ها ممکن است به تنهایی و یا به صورت دسته‌ای و یک لکه بزرگ ظاهر شوند. لکه‌های قهوه ای در افراد سفیدپوست، میانسال و همچنین کسانی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند، شایع‌تر است؛ اما به طور کلی علت لکه های قهوه ای روی پوست تولید بیش از حد معمول ملانین در لایه بالایی سطح پوست است. دلایل مختلفی می‌تواند باعث تولید بیش از حد ملانین شده و علت لکه های قهوه ای روی پوست باشد.
ملانوسیت ها مانند اسفنج هایی هستند که نور خورشید را به خود جذب می کنند. هر چه پوست بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار گیرد، این اسفنج ها از ملانین بیشتر اشباع می شوند و تیره رنگ تر می گردند. از آنجایی‌که لک ‌های قهوه‌ای ظاهر مطلوبی ندارند، اکثر افراد به دنبال راهی برای درمان و رفع آنها هستند. امروزه دانش پزشکی با به کارگیری تکنولوژی، روش‌های جدید درمانی را ابداع کرده است که می‌تواند در درمان لک، مفید باشد که در ادامه معرفی می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت بوجود آمدن لک

درمان لک های پوستی در اصفهان

درمان لک صورت با لیزر

در این روش با هدف قرار دادن ملانین موجود در پوست به وسیله اشعه لیزر، لکه‌ های ایجاد شده بر روی آن را محو می‌کنند. برای درمان لک صورت با لیزر درمانی، دستگاه لیزر، پالس‌ های سریع نور را برای تخریب لکه‌ های تیره صورت ارسال می‌ کند که رنگدانه‌ های ایجاد شده، این پالس‌ های ارسالی را دریافت می‌ کنند و با جذب این پالس‌ ها، تخریب می‌ شوند. قابل ذکر است درمان لک صورت با لیزر، بهترین روش برای زمانی است که لکه‌ ها بسیار قدیمی می‌ باشند که در صورت مراقبت‌ های بعد از لیزر، تا 99 درصد مؤثر خواهد بود.

پیلینگ یا لایه برداری پوست

برای درمان لکه‌ های قهوه‌ ای و کک‌ و مک صورت، معمولاً از روش لایه‌ برداری شیمیایی استفاده می‌ شود که با قرار دادن یک محلول شیمیایی ‌بر روی پوست، لایه‌ های خارجی پوست از بین می‌ رود. در ادامه نیز با رشد پوست جدید در محل درمان لک صورت، ظاهر پوست صاف‌ تر و با چین‌ و چروک کمتر شکل می‌ گیرد. لایه‌ بردارها، اسیدهایی هستند که به سه دسته اصلی ملایم، متوسط و عمیق تقسیم می‌ شوند و اجزای اصلی لایه‌ بردارها، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک است. معمولاً این روش درمانی، زمانی استفاده می‌ شود که دیگر روش‌ های درمان سطحی، نتوانند لکه‌های ایجاد شده را درمان کنند.

درمان لک با میکرودرم ابریژن

در این روش درمان لک صورت، پرتاب ذرات بسیار ریز باعث از بین بردن و برداشتن لایه‌ های سطح بالای پوست و در نتیجه، از بین رفتن لک صورت می شود. امروزه دو نوع مختلف از روش پاکسازی به صورت میکرودرم وجود دارد، یکی به‌ صورت دستی و دیگری توسط دستگاه مکش است. هر یک از روش‌ها به حدود یک ساعت زمان نیاز دارد که در طول درمان نیز با حسی مشابه ماساژ دادن مواجه خواهید بود. در این روش سلول‌ های مرده از سطح پوست جمع‌آوری می‌شوند که تقریباً بدون درد است و فقط کمی گرما بر روی پوست احساس می‌شود. کریستال‌ های استفاده‌ شده در این روش حساسیت‌ زا نیستند و به همین دلیل، این روش درمانی بسیار ایمن و تقریباً با همه پوست‌ ها سازگار است.

همچنین بخوانید : ماندگاری لیزر لک صورت

درمان لک با مزوتراپی

از جمله جدیدترین روشهای پزشکی برای درمان لک صورت و جوانسازی پوست افراد، مزوتراپی است. در مزوتراپی، از سوزنهای بسیار ریز استفاده می شود که ویتامین ها، هورمونها، آنزیم های مفید و عصاره های گیاهی از طریق این سوزنها به پوست تزریق می شود. لک های ایجاد شده بر اثر افزایش سن، لک جای جوش و آسیبهای پوستی با استفاده از مزوتراپی به خوبی قابل درمان است. یکی از مزایای مزوتراپی این است که ماندگاری بسیار بالایی دارد و احتمال بازگشت لک ها را بسیار کم می کند. از آنجایی که در مزوتراپی داروها به صورت موضعی تزریق می شوند، بیشترین میزان تأثیرگذاری روی پوست را دارند.

درمان لک با لیزر فرکشنال CO2

در این روش درمانی از لیزر دی اکسید کربن استفاده می شود. اشعه های این لیزر باعث تحریک سلولهای پوست برای کلاژن سازی می شوند. همچنین اشعه های تابیده شده، باعث لایه برداری پوست شما می شوند و در نتیجه با ایجاد لایه جدید پوست، چهره شما را زیباتر و جوان تر می کنند و لک های صورت را از بین می برند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که درمان لک صورت با co2 فرکشنال برای لک های سطحی پوست مفید است و روی لک های عمقی پوست تأثیر چندانی نخواهد داشت.

درمان لک با پلاسماجت

یکی از روش های درمانی برای از بین بردن لکه های صورت پلاسما جت می باشد که در این روش از ماده ای به نام پلاسما استفاده می‌شود و این ماده گازی شکل حرارت بالایی دارد؛ اما در برخورد با مواد دیگر سریعاً دمای آن کاهش پیدا کرده و سرد می شود. این ماده با استفاده از دستگاهی به نام پلاسما جت به پوست ناحیه مورد نظر وارد شده و باعث تبخیر لایه‌های مختلف پوست می‌شود و این آسیب هایی که به پوست وارد می شود، منجر به تحریک کلاژن سازی در ناحیه موردنظر می شود. استفاده از این روش درمانی ممکن است زخم‌های کوچکی را در ناحیه مورد نظر ایجاد کند که بعد از دو روز این زخم ها درمان شده و اثری از آنها بر روی پوست باقی نمی ماند.

درمان لک با لیزر کیوسوئیچ

لیزر کیوسوئیچ اشعه‌ای با طول موج معین (1064 نانومتر) است که با استفاده از دستگاه خاصی بر روی پوست تابانده می‌شود. این اشعه با نفوذ به لایه‌های پوست توسط رنگ‌دانه‌ها جذب می‌شود و همین موضوع باعث تغییر رنگ پوست و از بین بردن لک‌ها یا رنگ‌های مصنوعی موجود در پوست می‌شود. لیزر کیوسوئیچ را می‌توان برای یکدست کردن رنگ پوست در همه قسمت‌های بدن استفاده کرد. این لیزر برای درمان لک‌های ایجاد شده در اثر تغییرات هورمونی، افزایش سن، عوامل ارثی، بارداری و برخی بیماری‌ها و داروها مناسب است.

بهترین روش درمان لک های پوست کدام است؟

در روش لیزر با هدف قرار دادن ملانین موجود در پوست، پالس‌های سریع نور را برای تخریب لکه‌های تیره صورت ارسال می‌کند که رنگ‌دانه‌های ایجاد شده این پالس‌ها را دریافت کرده، خرد و تخریب می‌شوند. با این شرایط محیطی گرم برای رنگ‌دانه‌ها بوجود می‌آید که باعث تجزیه شدن آنها به ذرات ریزی می‌شود که به‌ صورت طبیعی امکان دفع آنها با مرور زمان و رشد پوست وجود دارد. در نهایت با رشد تدریجی پوست جدید بدون رنگ‌دانه در محل، درمان لک انجام می‌شود. این روش بسیار مؤثر است و بهترین روش برای زمانی است که لکه‌ها بسیار قدیمی می‌باشند. با این روش حتی لکه‌های تیره تشکیل‌ شده در اعماق پوست نیز قابل‌ درمان هستند که از مزیت‌های این روش است؛ چراکه باقی روشها قابلیت درمان لک‌های قدیمی را ندارند.

درمان لک های بارداری یا ملاسما

پمادها و کرم‌های درمان کننده

کرم‌ها، ماسک‌ها و پمادهای زیادی در درمان لکه‌های پوستی مؤثر هستند و می‌توان با توصیه پزشک از آنها برای رفع لکه‌ها و عارضه‌های پوستی دوران باردای استفاده کرد. این نوع کرم‌ها معمولاً در ساختار خود ویتامین A دارند و از آنجایی که استفاده از این ویتامین در دوران بارداری ممکن است سبب ایجاد مشکلات و نقص‌های جنینی شود، نمی‌توان کرم‌ها و ماسک‌های حاوی ویتامین آ را در بارداری استفاده کرد؛ اما چنانچه پس از زمان زایمان به دنبال روشی برای از بین بردن این لکه‌ها و آکنه‌ها هستید، ماسک‌ها و پمادهای حاوی ویتامین آ برای رفع این عارضه‌ها مؤثر خواهند بود. لایه بردارهای حاوی اسید گلیکولیک نیز از جمله کرم‌هایی است که به درمان شیمیایی این آکنه‌ها و تیرگی‌ها کمک می‌کند و می‌تواند پس از مشورت با پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

قرص ضد لک

روش دیگر استفاده از قرص های ضدلک است. این قرص ها مثل ترانگزامیک اسید یا ترنسید داروهای بسیار مؤثری هستند؛ اما با توجه به این که عوارضی مثل ایجاد لخته ی خون در پا یا آمبولی ریه دارند باید بسیار با احتیاط و با در نظر گرفتن سابقه ی خانوادگی پزشکی دقیق بیمار تجویز شوند. در طول مدت مصرف این داروها، بیمار باید تحت نظر پزشک باشد.

کربوکسی تراپی

از روش‌های نوین و علمی برای رفع عارضه‌هایی که در دوران بارداری پوست را درگیر می‌کند، روش کربوکسی تراپی است که بدون ایجاد عوارض جانبی تأثیر چشمگیری در از بین بردن این لکه‌ها و تیرگی‌ها از سطح پوست خواهد داشت. این شیوه به تنهایی یا در کنار روش‌های درمانی مکمل در از بین بردن ملاسمای پوستی اثرگذار است.

لیزر

چنانچه لکه‌های پوستی ناشی از تغییرات هورمونی در دوره بارداری به شکل برجسته بر روی صورت ظاهر شود و با سایر شیوه‌های درمانی رفع نشود، استفاده از روش لیزر می‌تواند کارساز باشد.

برای خواندن مقالات درمان واریس با لیزر و رفع تیرگی پوست با لیزر کلیک کنید.


آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی ، طبقه فوقانی بانک پاسارگاد ، طبقه چهارم
تلفن : 36251939

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بروجنی [ 1402-09-11 ]
من روی صورتم کک مک زیاد داشتم با لیزر فرکشنال همشون درمان شد و از بین رفت خیلی روش خوبی برای رفع لک و کک مک

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر راضیه ایرجی