صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوانسازی پوست / اهمیت داشتن روتین پوستی و مراقبت از انواع پوست

اهمیت داشتن روتین پوستی و مراقبت از انواع پوست

پوست، وسیع‌ترین اندام و مهم‌ترین عضوی است که وظیفه حفاظت از بخش‌های داخلی بدن را برعهده دارد. به علاوه، سلامت پوست به شکل قابل توجهی در زیبایی ظاهری و اعتماد به‌نفس فرد تأثیرگذار است. یک پوست سالم و شاداب فقط به ژنتیک شما مربوط نمی‌شود. عادات روزانه تأثیر زیادی روی پوست شما دارد و یکی از این عادات مهم روتین پوستی است. روتین پوستی شامل مراحلی است که برای مراقبت از پوست خود آنها را دنبال می‌کنید تا عملکرد پوست صورت خود را تنظیم کنید. از رطوبت‌رسانی گرفته تا پاکسازی و تقویت سد دفاعی پوست صورت همگی جزء روتین پوستی محسوب می‌شود. روتین‌های پوستی بر اساس نوع پوست و هدف انجام آن متفاوت‌اند و می‌توان برای رسیدن به اهداف مختلف، از چندین روال مراقبت از پوست صورت استفاده کرد.آشنایی با نوع پوست، نخستین گام در مسیر انجام مراقبت ‌های لازم و به‌کارگیری روتین مناسب برای داشتن پوستی سالم است. در واقع، هر فردی بسته به نوع پوست خود و ماهیت منحصر به‌فرد آن باید راه‌کارها و روش‌های متفاوتی را برای تأمین سلامت پوست به‌کار گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

روتین پوستی چیست؟

روتین پوستی، به مجموعه اقدامات انجام شده برای حفظ سلامت پوست گفته میشود. عواملی مانند ژنتیک، آب و هوا، شیوه زندگی و … روی کیفیت آن تأثیر می گذارند. انجام منظم روتین های پوستی و استفاده از محصولات مراقبتی میتواند بسیاری از مشکلات و معایب پوستی را رفع کند. این کار باید در دو مرحله شب و روز انجام شود. فراموش نکنید که رعایت ترتیب و تداوم استفاده از محصولات پوستی، تضمین کننده موفقیت در این کار است و می تواند برای شما پوستی سالم را به ارمغان بیاورد. روتین پوست برای پوست های مختلف، متفاوت است. اگر از محصولات و روش های مناسب برای هر کدام از پوست ها استفاده نشود نتیجه معکوس می گذارد و سبب بروز مشکلات بیشتری می شود.

فواید روتین پوستی

روتین پوستی منظم و صحیح با تأمین رطوبت و مواد مغذی پوست، تقویت کلی آن، محافظت از پوست در برابر عوامل آسیب رسان و…، به حفظ تعادل و سلامت پوست کمک می‌کند.

پوست همواره با عوامل مختلفی مانند آفتاب، آلودگی، استرس و دیگر عوامل محیطی در تماس است. روتین پوستی به شما کمک می‌کند تا از پوست خود در برابر این عوامل و آسیب‌های ناشی از آن‌ها محافظت نمایید.

کلاژن، یک پروتئین مهم در پوست است که برای حفظ ساختار و انعطاف‌پذیری آن ضروری است. با انجام مراقبت‌های منظم برای پوست، تولید کلاژن افزایش می‌یابد و این باعث حفظ جوانی و ایجاد پوستی شاداب و جوان در دراز مدت می‌شود.

یک دلیل اهمیت روتین پوست، افزایش اعتماد به نفس است. وقتی که پوستتان درخشان و سالم است، خودتان را خوب و زیبا احساس می‌کنید و این تأثیر مثبت بر روحیه و روابط شما خواهد داشت.

روتین پوستی منظم و متعادل به پوست کمک می‌کند تا رنگ یکنواخت‌تری داشته باشد و بافت نرم و لطیفی پیدا کند. این بهبود در ترکیب رنگ و بافت پوست، باعث جلوه‌ی زیبا‌تر و شادابی بیشتر پوست می‌شود.

روتین پوستی منظم و متعادل به پوست شما شفافیت بیشتری می‌بخشد. با استفاده از محصولات مناسب و انجام مراقبت‌های لازم، می‌توانید لایه‌های زیرین پوست را تغذیه کرده و باعث روشنایی و شفافیت بیشتر پوست شوید.

روتین پوستی منظم و صحیح، به شما در کنترل علائم پیری پوست کمک می‌کند. با استفاده منظم از محصولات مناسب پوست، مانند ماسک‌ها، سرم‌ها و کرم‌های جوانساز، می‌توانید از کاهش انعطاف‌پذیری، ایجاد چین و چروک و کاهش ترمیم پوست جلوگیری کنید.

یک دلیل دیگر اهمیت داشتن روتین پوستی، بهبود علائم پیری پوست است. استفاده منظم از محصولات مراقبت از پوست برای افرادی که پا به بزرگسالی یا میان سالی گذاشته‌اند، به بهبود علائم پیری که در پوستشان نمایان شده است، مانند خطوط ریز، لک‌ها، تیرگی‌ها و… ناشی از بالا رفتن سن، کمک می‌کنند.

برخی از مشکلات پوستی مانند چربی زیاد، جوش و آکنه، لک و… با استفاده از روتین پوستی منظم، کنترل می‌شوند و سریع‌تر بهبود می‌یابند.

روتین پوست

انواع پوست

پوست چرب(Oily Skin) به دلیل تولید بیش از حد چربی پوست مستعد چین و چروک بوده و دارای منافذ باز و بزرگ است. ژنتیک، آب و هوا، تغییرات هورمونی و استفاده از شوینده‌های نامناسب از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در داشتن پوستی چرب هستند.

در واقع پوست خشک (Dry Skin) به دلیل کمبود رطوبت در پوست به شکلی خشن و پوسته پوسته دیده می‌شود. پوست خشک بافت ناهمواری دارد، خارش و قرمزی در آن زیاد دیده می‌شود و فرد احساس کشش و سفتی پوست را تجربه می‌کند.

Normal Skin یا پوست نرمال به پوستی گفته شده که نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است. پوست نرمال گردش خون خوبی داشته و میزان تولید چربی و رطوبت آن تعادل دارد. اگر پوستی صاف، نرم، بدون حساسیت و بدون لکه دارید پس پوستتان نرمال است.

پوست حساس همان طور که از نامش مشخص است به مواد غذایی و محصولات بهداشتی و مراقبتی مشخصی حساسیت دارد. پوست حساس بافت ناهمواری داشته، در زمستان‌ها خشک شده، بعد از حمام قرمز شده و در پوست احساس خارش و قرمزی دیده می‌شود.

در آخر پوست مختلط (Combination skin) را داریم. پوست مختلط ترکیبی از پوست چرب و خشک است. اغلب اوقات در این نوع روی پیشانی و بینی چرب بوده و گونه‌ها خشک هستند.

روتین روزانه پوست

فارغ از اینکه چه نوع پوستی دارید، تمام روتین‌های پوستی به ترتیب خاصی انجام می‌شوند که معمولاً با پاکسازی و شستشوی پوست آغاز شده و با رطوبت رسانی و مراقبت از پوست پایان می‌یابد. مراحل ساده‌ترین روتین مراقبت از پوست به شرح زیر است:

روتین شبانه پوست

روتین پوست چرب

  1. شست‌وشو صورت
  2. تونر
  3. سرم پوستی
  4. آبرسان و مرطوب کننده
  5. کرم دور چشم
  6. ضدآفتاب

روتین مناسب پوست خشک

  1. استفاده از شوینده
  2. استفاده از تونر
  3. استفاده از سرم های پوستی
  4. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده
  5. ضد آفتاب

روتین مناسب پوست مختلط

  1. استفاده از پاک کننده مناسب
  2. استفاده از ژل شستشوی مناسب
  3. استفاده از تونر
  4. استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده مناسب
  5. و مرحله آخر استفاده از کرم ضدآفتاب

روتین پوست معمولی

  1. شستشو و پاکسازی پوست با شستشو دهنده مناسب آن
  2. تونر کردن پوست
  3. لایه برداری
  4. استفاده از سرم جهت برطرف کردن نگرانی‌های پوستی
  5. رطوبت رسانی
  6. استفاده از کرم ضد آفتاب

تفاوت های روتین پوست مردان و زنان

پوست آقایان با خانم ها تفاوت های متعددی دارد و این تفاوت ها است که باعث می شود مردان و زنان از محصولات محافظت کننده و درمان های مختلفی استفاده کنند؛ اما این لزوماً به این معنی نیست که آقایان باید در استفاده از محصولات خانم ها و یا خانم ها در استفاده از محصولاتی که برای آقایان طراحی شده محتاط باشند.اگرچه برخی از متخصصان معتقدند که از زمانی که محصولات محافظت پوستی با کیفیت عالی عرضه می شوند برای هردو (زن و مرد)مناسب است. پنج تفاوت کلیدی بین پوست زنان و مردان وجود دارد البته همه این تفاوت ها برای هر شخصی قابل رؤیت نیست.پوست هر شخص مشخصات مخصوص به خودش را دارد که تحت تأثیر برخی فاکتور ها مثل وراثت می یاشد. با این حال در کل پوست یک مرد در مقابل پوست یک زن تفاوت هایی دارد:

پوست مردان غدد چربی کوچکتری دارد .این مخالف عقیده بیشتر افراد است.جذب اجزا فعال محصولات زیستی در درجه اول توسط این غدد است، بنابراین این یک تشخیص مناسب برای تولید محصولات مناسب برای پوست مردان است.

بر خلاف اینکه پوست مردان غدد چربی کوچکتری دارد؛ اما در کل نسبت به پوست زنان چرب تر است این به علت هورمون مردانه تستسترون که مسؤول ترشح مقدار بیشتری چربی است.هورمون زنانه استروژن مقدار کمتری چربی در پوست خانم ها ایجاد می کند.بعد از 50 سالگی ترشح چربی در پوست آقایان به مرور کمتر می شود و مقدار چربی در پوست آقایان به پوست خانم ها نزدیکتر می شود.ترشح بیشتر چربی به این معنا است که پوست آقایان مستعد آکنه و التهابات و نقص ها است، به همین دلیل محصولات مراقبتی پوست آقایان نیاز به توجه بیشتری دارد.

پوست آقایان 24% ضخیم تر از پوست خانم ها است به این معنا که پوست خانم ها در مقابل اشعه ماورا ءبنفش و عوامل مخرب خارجی (رادیکال های آزاد…) آسیب پذیرتر است.

با بالا رفتن سن ،مشخصه های پوست تغییر می کند.پ وست آقایان به تدریج نازک تر می شود.(حدود 1% در سال)پوست یک خانم بعد از یائسگی و کاهش تولید استروژن تغییر رنگ داده و ساختار آن تغییر می کند.استروژن پایه اصلی برقراری استحکام پوست است که پوست را نرم تر و سالم تر نگه داشته و حالت ارتجاعی آن را حفظ می کند. تولید کلاژن در پوست آقایان 22% از خانم ها بیشتر است.

در نهایت پوست آقایان دارای رشته های عصبی کمتری نسبت به خانم ها است(50% کمتر) و به همین علت است که آقایان در برابر درد از تحمل کمتری برخوردارند و حساس تر هستند. تفاوت های زیادی در هر دو نوع پوست وجود دارد، بنابراین مراقبت های پوست خانم ها و آقایان باید بر اساس نوع آن با یکدیگر متفاوت باشد. اگر چه که هر دو جنسیت باید از محصولات مرطوب کننده و ضد آفتاب برای سالم نگه داشتن پوست خود استفاده کنند.

محصولات برای جنسیت های مختلف متفاوت است و به همین دلیل شما باید نوع پوست خود و تفاوت های آن را از یکدیگر بشناسید. به عنوان مثال مردان باید برای مراقبت از پوست صورت محصولات خاص استفاده کنند؛ زیرا پوست آنها تحت عملیاتی مثل شیو قرار می گیرد. اگر چه شباهت هایی بین پوست زن و مرد وجود دارد؛ اما تفاوت ها تعیین می کند که چه مراقبت هایی باید روی پوست آنها انجام شود.

آبرسانی در روتین پوستی

آبرسانی صورت همواره یکی از مهم ترین مراحلی است که باید در روتین پوستی خود به آن عمل کنید. استفاده از کرم آبرسان، برای آبرسانی به پوست تمیز و سالم ساخته شده است. باید قبل از استفاده از کرم های آبرسان، ابتدا صورت را با یک میسلار واتر یا پاک کننده آرایشی تمیز کرده و بعد به کمک یک شوینده مناسب پوست، صورت خود را بشویید. در غیر این صورت، تمام آلودگی ها و چربی ها، در منافذ پوست گیر کرده و منجر به جوش خواهند شد. علاوه بر این ها، وجود آلودگی ها و لایه های چرب روی پوست، مانع جذب کامل رطوبت توسط پوست می شوند. با استفاده از انگشتان دست، آبرسان را بر روی پوست خود بمالید. بهتر است یک لایه نازک از کرم را در سراسر پوست پخش کنید. در این مرحله، ماساژ صورت به همراه استفاده از کرم آبرسان، بسیار اهمیت دارد. ماساژ صورت از چانه شروع شده و از گوشه های خارجی دهان به گوش می رسد. سعی کنید هنگام استفاده از کرم های آبرسان، با حرکات ضربه ای و ملایم، آبرسان را روی پوست خود بزنید.

برای خواندن مقالات هزینه و عوارض درمان لک صورت با مزوتراپی و هزینه و عوارض تزریق ژل یا فیلر خط اخم کلیک کنید.


آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی ، طبقه فوقانی بانک پاسارگاد ، طبقه چهارم
تلفن : 36251939

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر راضیه ایرجی