صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لک پوست / بهترین روش های درمان و رفع کک و مک صورت

بهترین روش های درمان و رفع کک و مک صورت

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد با آن درگیر هستند، ایجاد کک و مک بر روی صورت می‌باشد. عوامل مختلفی باعث ایجاد کک و مک بر روی پوست می شوند. از بین این عوامل، ژنتیک تأثیر بیشتری در ایجاد کک و مک بر روی صورت دارد. این عارضه پوستی بیشتر برای افراد با پوست روشن به وجود می‌آید. کک و مک به صورت لکه‌های قهوه ای رنگ، بر روی پوست نمایان می‌شود که از خوشه‌های سلول‌های پوستی ساخته شده‌اند که حاوی رنگ‌دانه ملانین هستند. برخلاف خال که معمولاً به‌صورت برجسته است، کک و مک مسطح است و هیچ‌گونه آسیبی برای سلامتی فرد ندارد؛ اما از نظر زیبایی موجب نگرانی افراد می‌شود. تون پوستی غیر یکنواخت و کک و مک‌ها پوست را خسته‌تر و پیرتر نشان می‌دهد، به همین دلیل بسیاری برای بازیابی پوستی درخشان و جوان در جستجوی راهکاری برای درمان و از بین بردن کک و مک هستند. روش‌های درمان‌ زیادی برای رفع کک و مک وجود دارد که بهترین آنها در ادامه معرفی می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کک و مک چیست؟

کک و مک نوعی لک پوستی است که معمولاً در ناحیه صورت ظاهر شده و به صورت نقطه‌های کوچک که رنگی متمایل به قهوه‌ای دارند، به چشم می‌آید.

علل ایجاد کک و مک صورت

درمان کک و مک در اصفهان

برای درمان کک و مک به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورتیکه با کک و مک و یا هر علامت پوستی دیگری در پوست خود مواجه شدید، برای تشخیص علت ایجاد، جلوگیری از بدتر شدن آن و درمان این علامت‌های پوستی می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کنید.

انواع روش های درمان کک و مک

لیزردرمانی، پیلینگ، مزوتراپی، میکرونیدلینگ و امواج رادیوفرکانسی از بهترین و موثرترین روش های درمان کک و مک بخصوص در ناحیه صورت می باشند.

لایه برداری یا پیلینگ پوست

لایه‌برداری پوست با مواد شیمیایی یا همان پیلینگ نیز یکی از روش‌های درمان سرپایی است که در آن با استفاده از یک محلول شیمیایی، خارجی‌ترین لایه‌ی پوست برداشته می‌شود. متخصص پوست یک محلول شیمیایی حاوی اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و اسید لاکتیک را روی محل مورد نظر می‌زند. لایه‌ی خارجی پوست با این روش کنار می‌رود و لایه‌ی جدیدی از پوست که دارای کک و مک‌های کم‌تری است، از زیر آن نمایان می‌شود. در اغلب موارد، نیاز است که پیلینگ شیمیایی چند جلسه تکرار شود و بین جلسات درمان نیز باید چند هفته فاصله در نظر گرفته شود. عوارض جانبی این روش معمولاً بسیار خفیف هستند و نتایج به دست آمده بسیار موفقیت‌آ‌میز هستند. ممکن است در این روش پوست صورت با مواد شیمیایی بسوزد، برای اجتناب از سوختن پوست، لازم است برای انجام این کار حتماً به یک متخصص پوست مجرب مراجعه کنید.

میکرونیدلینگ کک و مک

میکرونیدلینگ به کمک سوزن‌های بسیار کوچک و نازک (میکرونیدل‌ها) به پوست اعمال می‌شود. این روش به دلیل بی‌خطر بودن،ب سیار مورد توصیه قرار می‌گیرد. در این روش، از دستگاه‌های خاصی استفاده می‌شود که سر آن شامل سوزن‌های کوچک و به شکل برس است که به ناحیه‌های مورد نظر از پوست مورد استفاده قرار میگیرند. نوک‌ این دستگاه به آرامی و با تعداد تکرارهای دقیق به پوست فشار داده می‌شوند و در اثر این فشار، پوست تحریک می‌شود. تحریک پوست به وسیله میکرونیدلینگ باعث فعال شدن فرآیندهای طبیعی بهبود پوست می‌شود. از جمله این فرآیندها می‌توان به تولید کلاژن و الاستین، دو ماده اصلی که پوست را محکم و جوان‌تر نگه می‌دارند، اشاره کرد. با افزایش تولید کلاژن و الاستین، ضخامت پوست افزایش می‌یابد و خطوط لکه ‌های صورت به تدریج کاهش می‌یابند. همچنین این فرآیند باعث بهبود رنگ پوست و کاهش لک‌های مرتبط با کک و مک می‌شود. پوست پس از انجام میکرونیدلینگ نرم‌تر، شاداب‌تر و با ظاهری سالم‌تر به نظر می‌آید.

مزوتراپی کک و مک

مزوتراپی روشی است که در آن مواد مغذی، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مورد نیاز پوست به صورت مستقیم و مکرر به صورت تزریق می‌شود. این داروها از طریق سوزن‌های بسیار ریزی، در حجم کم و در دفعات زیاد به صورت تزریق می‌شود. در این روش مواد مورد نیاز پوست از طریق سوزن‌های بسیار نازک به زیر پوست تزریق می‌شود و همین باعث می‌شود تا تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست تأمین شود و مشکلات پوستی بیمار سریعاً بهبود یابد.

درمان کک و مک با لیزر

کک و مک صورت را می‌توان با لیزر لایه بردار درمان کرد. انرژی نور خارج شده از لیزر موجب شکستن رنگدانه و تبدیل آن به میکرو ذرات می‌شود. پس از آن، مکانیسم طبیعی بدن این میکروذرات را جذب کرده و آنها را از بین می‌برد. این روش احساسی شبیه به مالش ناگهانی همراه با گرما تولید می‌کند. برای کاهش یا از بین بردن هر گونه ناراحتی، یک کرم بی حس کننده موضعی 30 دقیقه قبل از شروع درمان در ناحیه هدف استفاده می‌شود. معمولاً بلافاصله پس از درمان با لیزر احتمال خاکستری شدن یا سفید شدن موقت ضایعه وجود دارد. سپس این ناحیه به حالت قرمزی که شبیه آفتاب سوختگی است، تغییر رنگ می‌دهد. بسته به شدت ضایعات رنگدانه قرمزی پوست ناحیه‌ی تحت درمان ممکن است برای مدت 2 تا 7 روز طول بکشد. ضایعات رنگدانه‌ای با گذشت 7 تا 10 روز پس از لیزر درمانی تیره‌تر شده و سپس پوسته پوسته یا محو می‌شوند. پس از آن، پوست طبیعی و تازه رشد می‌کند و جایگزین کک مک های از بین رفته می‌شود.

درمان کک و مک با امواج رادیوفرکانسی

امواج رادیو فرکانسی (RF) برای از بین بردن لکه‌های ناشی از افزایش سن استفاده می‌شوند. رادیو فرکانسی (RF) پس از اعمال بیهوشی موضعی انجام می‌گردد. پس از درمان علائمی مانند تورم جزئی یا قرمزی ممکن است به نظر برسند که این علائم ظرف مدت چند روز بهبود می‌یابند. با این حال، یک عیب بزرگ این روش آسیب رساندن دائمی به رنگدانه‌ها است به طوری که بعداً ناحیه‌ی تحت درمان رنگدانه های کمتری را خواهد داشت. پس از درمان با روش رادیوفرکانسی یک دوره بهبودی مورد نیاز است. کک و مک و لکه‌های موجود در پوست با قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی تیره‌تر می‌شوند. پس از گذشت 24 ساعت از درمان رادیوفرکانسی یک پوسته‌ی نازک روی پوست تشکیل می‌شود و 4 روز پس از آن کک و مک‌ها شروع به پوسته پوسته شدن می‌کنند. دوره بهبودی معمولاً تا 7 روز طول می‌کشد.

همچنین بخوانید : ماندگاری لیزر لک صورت

درمان خانگی کک و مک

ماسک‌ها، لوسیون‌ها، کرم‌های گیاهی، خوراکی‌ها و دیگر روش‌های مختلف برای درمان لک‌های پوستی و به ویژه کک و مک وجود دارد، در ادامه شما را با برخی روش‌های خانگی آشنا می کنیم.

استفاده از سرکه سیب و عسل

یک ماسک خانگی که از ترکیب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چایخوری عسل تهیه می‌شود می‌تواند یک روش تأثیرگذار در درمان کک و مک باشد. کافی است که این ماسک خانگی را پانزده تا 20 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید. این ماسک را می توانید روی تمام نقاط پوست استفاده کنید، ماسک سرکه سیب و عسل خاصیت لایه برداری و روشن کنندگی دارد. این کار را یک روز در میان انجام دهید.

درمان کک مک با آلوئه ورا

ژل تازه آلوئه ورا می تواند یک درمان مؤثر برای کک و مک باشد، باید ژل آلوئه ورا را خارج کرده و آن را به مدت 2 تا 3 دقیقه روی پوست ماساژ دهید، اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید، این کار را هر روز تکرار کنید. آلوئه ورا به بی‌رنگ شدن لک‌های تیره و کک و مک پوست کمک می‌کند.

درمان کک مک با روغن کرچک و جوش شیرین

یک یا دو قطره روغن کرچک به علاوه یک سر انگشت جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و روی قسمت درگیر کک و مک بمالید و بعد از نیم ساعت و یا کمی بیشتر آن را بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید. جوش شیرین باعث از بین رفتن سلول‌های تیره و مرده پوست می‌شود.

درمان کک مک با روغن آرگان

یک یا دو قطره روغن آرگان را بعد از شستشوی صورت و خشک کردن آن، به مدت یک دقیقه روی کک و مک ماساژ دهید و بگذارید شب تا صبح روی آن باقی بماند. این کار را هر شب قبل از خواب تکرار کنید. اسیدهای چرب، ویتامین E و کروتنوئیدهای موجود در روغن آرگان باعث می شوند تا کک و مک کمرنگ شده و از بین برود. همچنین پوست را از آسیب خورشید حفظ می‌کند.

رفع کک مک با گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی کوچک را شسته و کامل له کنید و پوره گوجه فرنگی را روی پوست بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید. ویتامین C موجود در گوجه فرنگی باعث روشن شدن پوست، کم شدن لکه‌های پوستی و چین و چروک می شود.

هزینه درمان کک و مک

عوامل متعددی در تعیین هزینه رفع کک و مک دخالت دارند. تعداد کک و مک، نوع روش مورد استفاده، دستمزد پزشک و تعداد جلسات نیز نقش مهمی در تعیین هزینه درمان کک و مک دارد.

برای خواندن مقالات رفع سیاهی زیر چشم با تزریق فیلر و هزینه تزریق کلاژن کلیک کنید.


آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی ، طبقه فوقانی بانک پاسارگاد ، طبقه چهارم
تلفن : 36251939

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :دنیا سهرابی [ 1402-09-11 ]
خانم دکتر سلام مزوتراپی کک مک تو چند جلسه باید انجام بشه، آیا لک های ملاسما هم از بین میره با این روش

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر راضیه ایرجی