صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آفتاب سوختگی پوست / پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی پوست صورت و بدن

پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی پوست صورت و بدن

آفتاب سوختگی نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا مشابه آن (مانند تخت برنزه یا سایر منابع UV) است. این عارضه در تابستان که پرتوهای خورشید از هر زمان دیگری قوی‌تر هستند، شایع‌تر است. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست می‌رسد، به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و باعث جهش در DNA آنها می‌شود. بدن ما مکانیسم‌های شگفت انگیز زیادی برای جلوگیری و حتی اصلاح این جهش‌ها دارد؛ اما اگر سلول‌های پوست بیش از حد توانشان در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرند، آسیب ممکن است غیر قابل ترمیم باشد و سلول‌ها از بین بروند. رگ‌های خونی برای افزایش جریان خون، گشاد می‌شوند و سلول‌های ایمنی را به پوست می‌آورند تا به پاکسازی مشکلاتی که ایجاد شده است، کمک کنند. همه اینها باعث قرمزی، تورم و التهابی می‌شود که ما آن را آفتاب سوختگی می‌نامیم. گاهی علائم آن خفیف بوده و در برخی مواقع این عارضه شدید است و به درمان پزشکی نیاز دارد. معمولاً در کمتر از 10 دقیقه بعد از قرارگرفتن در معرض آفتاب می‌توان علائم آن را مشاهده کرد. ب اتوجه ‌به شدت افتاب سوختگی ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد که این علائم بهبود پیدا کنند. پیشگیری از آفتاب سوختگی بسیار مهم است؛ زیرا اگر این عارضه به طور مکرر تکرار شود، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت و عوامل آفتاب سوختگی

دو نوع اشعه ماوراء بنفش از خورشید ساطع می‌شود که هر دو ممکن است پوست را بسوزانند. اشعه UVA به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و در طول زمان باعث آسیب به پوست می‌شود. میزان آسیب اشعه UVB سطحی‌تر بوده و منجر به افتاب سوختگی می‌شود. عوامل زیر احتمال افتاب سوختگی را بیشتر می‌کنند:

انواع آفتاب سوختگی پوست

آفتاب سوختگی‌ها بر اساس شدت آسیب پوست دسته‌بندی می‌شوند. دو نوع رایج آفتاب سوختگی عبارتند از:

آفتاب سوختگی پوست

عوارض آفتاب سوختگی پوست

آفتاب سوختگی در دفعات کم معمولاً عوارضی نداشته و پس از چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می‌کند؛ اما اگر مدام در معرض آفتاب شدید هستید و به طور مکرر دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، باید بدانید که احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

روش های درمان آفتاب سوختگی پوست

آفتاب‌سوختگی صورت، گردن یا هر نقطه از پوست بدن معمولاً به‌ شدت قرمز است و با کوچک‌ترین لمس، فرد درد و سوزشی شدید حس می‌کند. برای تسکین این درد، می‌توانید:

پیشگیری از آفتاب سوختگی پوست

اقدامات ساده زیر به شما در پیشگیری از آفتاب سوختگی کمک زیادی می‌کند:

  1. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که پرتوهای فرابنفش در قوی‌ترین حالت ممکن خود قرار دارند، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. در این ساعات نیز برنزه نکنید.
  2. برای محافظت از سلامت پوست خود در برابر آفتاب با کلاه، لباس آستین بلند، شلوار بلند و عینک آفتابی استفاده کنید.
  3. 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن حتی اگر هوا ابری است از ضد آفتاب استفاده کنید.
  4. همیشه در طول روز از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF بین 15 تا 30 استفاده کنید. در ضمن کرم ضد آفتاب خود را هر 2 ساعت یا بعد از شنا و عرق کردن دوباره تمدید کنید.
  5. داروهایی مانند دیورتیک‌ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و رتینوئیدها احتمال آفتاب سوختگی را افزایش می‌دهد. پس اگر در حال مصرف اینگونه داروها هستید، بهتر است محتاطانه رفتار کنید.
  6. افراد دارای پوست روشن بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و عوارض ناشی از آن هستند. پس اگر پوستتان روشن است به خوبی از پوستتان در برابر اشعه‌های خورشید مراقبت کنید. البته این بدان معنا نیست که افراد دارای پوست تیره در برابر آفتاب مقاومند.
  7. کلاهی با لبه پهن می‌تواند از صورت، گوش‌ها و گردن شما در برابر نور خورشید محافظت کند. پس در هر شرایطی کلاه پوشیدن را ترک نکنید.
  8. عینک آفتابی از چشمان شما و پوست اطراف چشم شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. پس همیشه در طول روز در بیرون از خانه عینک آفتابی بپوشید.
  9. وقتی برای مدت طولانی در آفتاب هستید، به دنبال مکان‌ دارای سایه باشید یا با همراه داشتن یک چتر آفتابی خودتان را ایمن کنید.

درمان خانگی آفتاب سوختگی پوست

برای شروع درمان و تسکین آفتاب سوختگی، به محض اینکه متوجه سوختگی پوستتان شدید، اقدام کنید. نکته کلیدی در درمان آفتاب سوختگی کاهش دمای پوست و جلوگیری از آسیب بیشتر است. پس بدون معطلی اقدامات زیر را انجام دهید:

بهترین پماد برای آفتاب سوختگی پوست

یکی از بهترین پمادها برای آفتاب سوختگی خفیف تا متوسط کرم هیدرو کورتیزون 1٪ است. این کرم را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. پماد مخصوص آفتاب سوختگی و ژل آفتاب سوختگی آلوئه‌ورا نیز برای درمان این عارضه توصیه می‌شوند.

مدت زمان درمان آفتاب سوختگی پوست

در بیشتر مواقع افتاب سوختگی خفیف است و در عرض چند روز تا یک هفته بهبود پیدا می‌کند؛ اما گاهی ممکن است این عارضه شدید باشد و باعث تاول شود. در این شرایط چند هفته طول می‌کشد تا علائم از بین بروند.

بهترین درمان آفتاب سوختگی پوست دست و صورت

اگر آفتاب سوختگی خفیف تا متوسط است، می‌توانید از کرم هیدرو کورتیزون 1٪ یا پماد هیدروکورتیزون برای آفتاب سوختگی استفاده کنید. کرم را 3 بار در روز به مدت 3 روز روی پوست آسیب‌دیده بمالید. بهتر است قبل استفاده، کرم را مدتی در یخچال نگه دارید تا خنک شود.

برای درمان آفتاب سوختگی شدید پوست به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر سوختگی پوست شدید است و دچار تاول یا علائم شدیدتر شده‌اید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.


آدرس : اصفهان، خیابان توحید میانی ، طبقه فوقانی بانک پاسارگاد ، طبقه چهارم
تلفن : 36251939

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر راضیه ایرجی